Waarom wij in de zomer zout strooien terwijl het 30+ graden is
Wie vandaag onze strooiwagens op de weg ziet rijden, zal misschien even vreemd opkijken. Zout strooien doen we toch in de winter? Juist bij deze extreme hitte is strooien soms noodzakelijk.
Door de hoge luchttemperaturen kan het asfalt op zonnige locaties oplopen tot 50, 60 of zelfs 70 graden Celsius. Bij deze temperaturen wordt het bindmiddel in het asfalt (bitumen) zachter, waardoor het wegdek kan vervormen. Vooral op kruispunten, rotondes en locaties waar zwaar verkeer remt, optrekt of draait, ontstaat risico op spoorvorming en beschadigingen.
Het strooien van zout helpt hierbij op twee manieren:
- Het zout trekt vocht uit de lucht aan, waardoor een licht verkoelend effect ontstaat op het wegdek.
- Het vermindert de plakkerigheid van zacht geworden asfalt, waardoor banden minder snel asfalt los trekken of vervormen.
Daarom zijn wij vandaag actief bezig in opdracht van Provincie Fryslân met het preventief behandelen van asfaltverhardingen. Door tijdig in te grijpen kunnen wegbeheerders schade voorkomen, de verkeersveiligheid vergroten en kostbare herstelwerkzaamheden beperken.
Bij deze temperaturen draait wegbeheer niet alleen om winterse gladheid, maar juist ook om het beschermen van infrastructuur tegen extreme warmte. Met de steeds vaker voorkomende hittegolven wordt dit een steeds belangrijker onderdeel van modern wegonderhoud.